Sähköinen taloushallinto – peikko vai pelastus?

Sähköinen taloushallinto on välttämätön osa jokaisen yrityksen toimintaa

Sen tehtävänä on huolehtia mm. laskutuksesta, ostolaskujen käsittelystä, maksuliikenteestä, palkanlaskennasta ja kirjanpidosta. Taloushallinto tuottaa myös tiedot lakisääteisten ilmoitusvelvoitteiden täyttämiseksi sekä yrityksen johdon päätöksen teon tueksi.

Yleensä yritykset ulkoistavat taloushallinnon tehtävät tilitoimistoille.. Tilitoimistojen ja yritysten välistä työnjakoa helpottaa suuresti ns. sähköinen taloushallinto, joka väistämättä tulee lopulta osaksi kaikkien yritysten arkea. Jo nyt viranomaiset vaativat lähes kaikki valvontailmoitukset sähköisessä muodossa ja monet yksityisetkin yhtiöt edellyttävät verkkolaskujen käyttöä.

Vuoden 2019 alussa käyttöön otettavaan kansalliseen tulorekisteriin tehtävät ilmoitukset on mahdotonta hoitaa muutoin kuin sähköisesti.

Tilitoimistomme käytössä oleva Heeroksen taloushallinnon pilvipalvelu sisältää kaikki tarvittavat palvelut laskujen kierrätyksestä, laskutuksesta, reskontrista, palkanlaskennasta, pankkiyhteyksistä ja kirjanpidosta aina sähköiseen arkistoon saakka.

Muutamia esimerkkejä sähköisen taloushallinnon ominaisuuksista:

1 Sähköinen arkisto

myyntilaskut, ostolaskut, matkalaskut, käteis- ja luottokorttikuitit hyvässä järjestyksessä aina saatavilla, samoin kuin kirjanpitoraportit, tilinpäätökset ja arkistoidut asiakirjat

2 Verkkolaskutus

laskut lähtevät napin painalluksena joko verkkolaskuina, e-laskuina, net-postina tai postituspalvelun kautta paperilaskuina asiakkaille heidän mieltymystensä mukaan. Et tarvitse erillisiä laskutusohjelmia, et kirjekuoria etkä postimerkkejä. Lähetetyt laskut siirtyvät myyntireskontraan, joka päivittyy asiakkaiden maksaessa laskunsa.

3 Ostolaskut

näet tietokoneesi, tablettisi tai kännykkäsi ruudulla saapuneet ostolaskut jotka voit samalla tarkistaa ja hyväksyä, jonka jälkeen laskut siirtyvät ostoreskontraan eräpäiväjärjestykseen, josta voit valita laskun yhdellä klikkauksella maksuun.

4 Palkat

palkanlaskennassa voidaan esim. hyödyntää sähköistä tuntilistaa, johon työntekijä kirjaa itse päivittäin tekemänsä työt ja tunnit, työnantaja tarkistaa ja hyväksyy tuntilistan, minkä jälkeen palkanlaskenta voidaan suorittaa. Palkkalaskelmat työntekijä saa verkkopankkiinsa, sähköpostiinsa tai postitse.

Sähköinen taloushallinto sopii nykyisin kaiken kokoisille yrityksille, ei vain suurille.

 


Asiakkaistamme noin puolet on viime vuosien aikana siirtynyt käyttämään Heeroksen pilvipalvelua, enkä ole yhdenkään kuullut kaipaavan entistä tuskailua paperipinojen kanssa.


Ota meihin yhteyttä, niin johdatamme sinut turvallisesti nykyaikaiseen taloushallintoon!

Ota yhteyttä tilitoimisto Yritysterapiaan